Dr. Seuss 1957-ben kiadott könyvében a Grinch elhatározta, hogy tönkreteszi a karácsonyt minden gyermek számára. Hatvannégy évvel később ez már nem egy mese, hanem a valóság, és nem egy Grinch áll a háttérben, hanem a konténerhajók, amelyek a karácsonyfák alá hozzák az ajándékokat. Ezek a hajók egyszerűen nem érkezik célba juttatni a csomagokat.
A világon forgalmazott áruk mintegy 90%-át tengereken és óceánokon keresztül szállítják. A járvány, a késések, korlátozások, kalózok és egyéb előre nem látható körülmények miatt a hatalmas konténerhajók nem tudják időben leszállítani a termékeket. Ez a probléma nem csak Európát, hanem az egész világot érinti.
1.1 Mi okozza a konténerhajók késését?
1.2 Vannak kiszámíthatatlan fenyegetések is
1.3 A drágább szállítás miatt az áruk ára is emelkedik
1.4 További problémák a teherhajózással kapcsolatban
1.1 Mi okozza a konténerhajók késését?
A világ top 10 kikötőjéből, amelyeken keresztül a legtöbb konténer áthalad, hetet Kína birtokol. Ezek közül a legnagyobb Sanghajban található, amelyen keresztül a 2020-as évben rekordmennyiségű, 43,5 millió konténert szállítottak át. Összehasonlításképpen: a hollandiai Rotterdamban, a legforgalmasabb európai kikötőben „mindössze” 14,3 millió konténert szállítottak át. A világ Kínától függ. Nem csak a szállítás, hanem az áruk gyártása terén is: a ruházattól az elektronikán át a játékokig.
Kínában különös óvatossággal közelítenek a koronavírushoz, és a szigorú intézkedések bevezetésétől sem riadnak vissza. Ilyen volt a terminál bezárása világ harmadik legnagyobb kikötőjében, Ningbo-Zhoushanban. Elég volt egy fertőzött munkatárs, és egy teljes hétre leállították az egyik terminált. Azt a terminált, amely a teljes kikötő mintegy ötödét látta el. Amikor ilyen helyzet áll fenn – nem csak Kínában -, akkor globális problémáról beszélük.
A világon körülbelül 1,5 millió tengerész dolgozik. A fluktuáció óriási. Havonta körülbelül 150 000 tengerész cserélődik le. Ez egy természetes folyamat, amely mozgásban tartja ezt a hatalmas mechanizmust. A karantén és a korlátozások miatt azonban a személyzetet gyakran nem lehet pótolni. Így sokan akár a végső kimerültségig is dolgoznak.
A járvány azonban nem az egyetlen ok. Kalózok jelentős veszélyt jelentenek a hajózásra is. Nem azokról beszélünk, akiknek fából van a lábuk, szemkötőt hordanak és papagájok ülnek a vállaikon, hanem a modern kor kalózairól. Géppisztolyokkal felszerelve nagyon szervezetten dolgoznak. Az összes kalóztámadás 90%-a a Guineai-öbölben, Nyugat-Afrika pártjainál történik. 2020-ban 195 kalóztámadást regisztráltak a hajók ellen – ez 20%-os növekedés az előző évhez képest.
1.2 Vannak kiszámíthatatlan fenyegetések is
A fentiek csak a jéghegy csúcsát jelentik. Vannak azonban más fenyegetések is, amelyek nem annyira egyértelműek. Ne feledje, milyen „szórakozásban” volt része a világnak, amikor 2020 márciusában az Ever Given 400 méter hosszú, 220 ezer tonnás hajó lezárta a Szuezi-csatornát. Míg az emberek nagyokat szórakoztak a világhálón terjedő mémeken, addig ez az esett hatalmas károkat okozott a világon. A Szuezi-csatorna az Európából Ázsiába, vagy fordítva tartó teherhajók közlekedési idejét hetekkel lerövidítheti. Most kaptunk egy ízelítőt abból, hogy mi lenne akkor, ha nem létezne a csatorna.
Az Ever Given azzal, hogy leblokkolta a csatornát, számokban szinte már kifejezhetetlen károkat okozott. A hajó napi 10 milliárd dollár értékű áru áthaladását akadályozta meg. Ez azt jelenti, hogy 400 millió dollár egy óra alatt. Az egész eset hat napig tartott. Kevesebb mint egy hét alatt a globális szállítás hatalmas része lebénult. Bár a hajózás hatalmas, kifinomult és döntő fontosságú az egész világ számára, elég egy pillanatnyi figyelmetlenség a kapitány részéről, és az egész világ megérzi annak következményét.
1.3 A drágább szállítás miatt az áruk ára is emelkedik
A hajózás világának helyzete nemcsak az áruk késedelmében mutatkozik meg, hanem azok magasabb árában is. Ez teljesen érthető is. Nézzük, miért van ez így. Kezdjük a járvány miatti korlátozásokkal, tegyük hozzá a Szuezi-csatorna blokádját, és a legfontosabb tényezőt, hogy a járvány alatt megnövekedett az internetes rendelések száma. Azt a tényt sem szabad elfelejtenünk, hogy a szállítókra óriási nyomás nehezedik. Sok hajó lerövidíti az útvonalakat, nem állnak meg egyes kikötőkben, ahol a járvány előtti időkben kikötöttek, emiatt nem vesznek fel üres konténereket, amelyekből így kevesebb kerül forgalomba. Emellett még nem beszéltünk az emelkedő inflációról és az egyre inkább kiszámíthatatlanná váló időjárásról.
Az eredmény? A múltban egyetlen konténer (12,19 m x2,44 m x 2,99) szállítása, amely hozzávetőleg 26 tonna rakományt tudott szállítani, 2700 dollárba került. Mára ez az ár elérte a 17 200 dollárt, ami a régi ár hatszorosa. Őrület? Az. Ezzel sok vállalkozó is egyetért, éppen ezért elkezdtek alternatív szállítási módokon gondolkodni. Ameddig megtalálják ezeket az alternatív megoldásokat, addig is marad minden a régiben. A teherhajókkal történő szállítás mindenre hatással van.
1.4 További problémák a teherhajózással kapcsolatban
A késéseket nagyrészben befolyásolja a gyárak kapacitása is. Sok gyárat bezártak a járvány idején, de nem csak Kínában. Amikor nincs ki dolgozzon, akkor nincs mit előállítani, annak ellenére, hogy a megrendelők türelmetlenül várnak. Bár a járványellenes korlátozásokat enyhítették, a gyárak még mindig nem tudnak felzárkózni.
Mit is jelent ez a gyakorlatban? Ha az eladó 2021 márciusában nem rendelte meg a terméket előállítását, nem valószínű, hogy a gyár karácsonyig képes lesz előállítani. És még ha elkészült is, azt célba is kell juttatni. Itt térünk vissza a szállítási problémákhoz.
Ezért úgy becsüljük, hogy ha Ön Kínából rendelt karácsonyi ajándékot, akkor annak október közepén el kell hagynia Kína valamelyik kikötőjét. Ami most érvényes a hajózást illetően, annak holnap már nem muszáj annak lennie. Ezért is érdemes minél hamarabb megrendelni a karácsonyi ajándékokat.
Tetszett a cikkünk? Ossza meg barátaival 😊